Scrum vs. Kanban - který framework použít v jakém týmu a co je to Scrumban?
Scrum i Kanban jsou agilní frameworky a jejich fungování vychází ze stejných principů. Každý z frameworků se hodí pro jiný druh práce, pojďme se podívat a na rozdíly a na to, kdy je vhodné který framework použít.
Scrum vs. Kanban - rozdíly
Zásadní rozdíl je v plánování:
Scrumové týmy plánují práci na pevně dané časové období (Timebox), které je dlouhé 1 - 4 týdny (Sprint). Tato doba je fixně nastavena, nejčastější doba trvání Sprintu je 2 týdny. V rámci tohoto období je cílem teamu dodat produkt/inkrement, který přináší hodnotu a zároveň je dodaný v kvalitě a potenciálně releasovatelný. V Kanbanu používají teamy Backlog a zpracovávají požadavky dle priorit. Jedná se o nepřetržitý tok, který nemá pevně stanovené plány a ani pevně daný úsek, na který by team plánoval. Jednoduše přijde požadavek s prioritou č. 1 a tým jej začne okamžitě zpracovávat potom, co dodělá předchozí požadavek.
Dalším rozdílem je přístup ke změně:
Scrumovým týmům není dobré dávat do Sprintu jakékoliv změny. Podporuje to samoorganizovanost, vnitřní motivaci a společný commitment práci dodat. V Kanbanu je možno dělat v Backlogu změny kdykoliv.
Metriky:
Scrum používá Storypointy a velocitu, aby byl Scrumový team schopen odhadovat dodávku v rámci jednoho Sprintu. Kanbanové týmy používají na odhad náročnosti položek Backlogu také relativní odhady, nicméně nejdůležitější metrikou je WIP (Work in Progress)
Role:
V Scrumu jsou definované role: Scrum Master, Product Owner, Developers. V Kanbanu role popsané nejsou.
Cíle jednotlivých teamů:
Ve Scrumu se teamy zaměřují na cíl Sprintu a dodaný produkt/část produktu, s Value a DONE v kvalitě. V kanbanu se zaměřujeme na efektivní flow požadavků v systému.
Kdy používat který framework?
Scrum: Scrum je vhodný pro týmy, které potřebují rychle doručovat a jsou schopni plánovat na 1-4 týdny dopředu. Scrum se používá v prostředí, kde není úplně jasné zadání, je potřeba pravidelná zpětná vazba zákazníka, která pomáhá dodávat správné produkty ve správném čase a pomáhá maximalizovat množství nevykonané práce tím, že si tým pravidelně ověřuje, že jde správným směrem.Kanban: Kanban je vhodný tam, kde není možné plánovat: servis, údržba, helpdesk, kde požadavky přichází adhoc a je potřeba správně prioritizovat a optimalizovat průchod systému tak, aby byly vyřizovány efektivně. K tomu, abychom docílili správného flow, používáme vizualizační nástroje a pracujeme s WIP (Work in Progres)
Scrumban: Scrumban je spojení slov SRUM a Kanban. Je vhodný pro týmy, pro které je SCRUM příliš rigidní a Kanban příliš flexibilní. Poskytuje týmům flexibilitu, díky které které mohou využívat výhody obou frameworků.