Síla koučovacích otázek: Jak se ptát pro dosahování hlubšího porozumění a pokroku.
Otázky jsou důležitým nástrojem v koučování, ne však jediným. Správný kouč se musí umět nejenom dobře ptát, ale také naslouchat, být empatický a umět vytvořit atmosféru bezpečí a důvěry. Je důležité nezaměřovat se na chyby, které se staly, ale na příležitosti, které jsou a přijdou.
Jak se liší koučovací otázky od těch, které klademe v běžném životě?
Pojďme ale ke koučovacím otázkám, jaké by měly být? Jednoduché a otevřené, občas mohou být náročné, protože se zeptáme na něco, co klient ještě neví nebo o čem zatím ani neuvažoval, vedou k řešení, nevyjadřují názor ani žádný návod a nejsou manipulativní.
Příklady správných a špatných koučovacích otázek:
Správné otázky: na úvod je potřeba zmínit, že učit se koučovací otázky není správný postup pro začínajícího kouče. Je to ale vždy první věc, kterou každý začínající kouč hledá. Jako inspirace vám poslouží i špatné otázky s vysvětlením, proč je otázka špatná.
Důležité je jedno základní pravidlo: vždy začínejte slovy CO? KDY? KOLIK? KDO? Je dobré nezačínat PROČ a JAK? Pokud se potřebujeme zeptat proč a jak, je lépe nahradit začátek otázky Jaké důvody? a Které kroky? Proč nepoužívat PROČ A JAK? Tato dvě slova vybízejí k analytickým odpovědím, k vyjádření názorů a vedou k zaujetí obranného postoje, což je v koučování kontraproduktivní.
- Jak bys to mohl zvládnout?
- Co ještě tě k tomu napadá?
- Kdybys znala/a odpověď, jaká by byla?
- Co je na tom pro vás nejobtížnějsí?
- Co bys poradil příteli, který by se ocitl ve stejné situaci.
- Co můžeš udělat pro to, aby si se pohnul z místa?
- Co dalšího tě napadá?
- Jak by to mělo vypadat v ideálním případě?
- Jak hodnotíš to, co jsi zvládl minulý týden?
- Jak by to mělo vypadat, abys byl spokojený?
- Co potřebuješ udělat pro to, abys to zvládl?
- Co jste až dosud v této situaci udělal/a?
- Jaký výsledek to mělo?
Špatné otázky:
- Špatně: Myslíš, že by sis tam mohl domluvit schůzku?
- Špatně: To se ti nepovedlo.
- Špatně: Myslíš si, že je to dobrý nápad?
- Špatně: A co kdybys udělal ... to a to ...
- Špatně: Napadlo tě udělat ... to a to ...
- Špatně: Druhá varianta mi přijde lepší ...
- Špatně: To je skvělý nápad!
Pokud máte jako kouč nějaký názor, nápad, můžete se zeptat:
- Mohu ti položit provokativní otázku?
- Mám s podobným problémem zkušenost, zajímala by tě?
Nikdy však nepokračujte, dokud s tím koučovaný nesouhlasí.
Koučování je dovednost, kterou je potřeba si osvojit a chvíli trvá, než si nový kouč zvykne na nový způsob přemýšlení při rozhovoru. Důležité jsou nejen otázky, ale take empatie, schopnost naslouchat a důležité je, aby kouč zůstal sám sebou.
Při koučování a kladení otázek se často používá GROW technika. Otázky pak pokládáte se 4-mi cíli:
G - Cíl (Goal)
R - Realita (Reality)
O - Možnosti (Options)
W - Vůle (What, When, Who, Will)
A jaké typy otázek vás mohou inspirovat?
G - Cíl (Goal)
Čeho chcete docílit při dnešním koučování?
Co by mělo být konečným cílem?
Jak poznáte, že jste dosáhl svého cíle?
Jak to pozná někdo jiný?
Jak můžete ovlivnit dosažení toho cíle? (1-10)
Kdo další může ovlivnit dosažení vašeho cíle?
Jak velká je vaše chuť cíle dosáhnout? (1-10)
Jak moc je pro vás dosažení tohoto cíle důležité? (1-10)
R - Realita (Reality)
Jaká je situace teď?
Už jste něco pro dosažení tohoto cíle udělal?
Kam vás to posunulo?
Jaké vidíte překážky při dosažení vašeho cíle?
Kdo jiný má vliv na dosažení vašeho cíle?
O - Možnosti (Options)
Představte si, že byste měl neomezené možnosti, jak by to vypadalo?
Jaké další možnosti vás napadají?
Jak byste seřadil možnosti ( 1-x)
Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých variant?
Co by udělal někdo jiný ve vaší situaci?
Co dalšího vás napadá?
W - Vůle (What, When, Who, Will)
Jaké kroky můžete udělat hned?
Jaké budou další kroky?
Co by mohlo ohrozit realizaci dalších kroků?
Co můžete udělat pro to, abyste se ohrožení vyhnul?
Je někdo, kdo by vás mohl podpořit?
Co můžete udělat pro to, aby vás podpořil?
Jak si v uskutečnění dalších kroků věříte? (1-10)
Stejný postup i typy otázek můžete používat, když se rozhodnete koučovat sami sebe. Zeptejte, se sami sebe, co vlastně chcete? V jaké situaci se nacházíte teď a co můžete udělat pro to, abyste se ke svému cíli dostali. Nezapomeňte také přemýšlet nad svými emocemi.